De beroepsgeheimen van modefotografe Sophie Rata:

“Ik ben echt obsessief met licht bezig”

Even leek het alsof Sophie Rata (40) niks met haar liefde voor beeld ging doen. Na twee jaar assistentschap bij de legendarische Marc Lagrange hield een tegenslag haar tegen. Maar nu, vijftien jaar later, heeft ze op eigen houtje een carrière in de modefotografie uitgebouwd. Ze test de Nikon Z7 in een wereld waarin details het verschil maken.

“Sorry als ik doorraas, hé. Ik kan nogal chaotisch zijn”, verontschuldigt Sophie zich na de eerste vraag. Ze is een gepassioneerde spraakwaterval, maar wanneer ze haar werkwijze moet beschrijven, heeft ze het moeilijk. Ze doet alles op gevoel en dat vat je moeilijk in woorden. Nochtans werkt ze in een wereld waarin je als fotograaf gefocust moet zijn: elk plooitje en elke naad is belangrijk in de modefotografie. Gelukkig is Sophie zelf ook iemand die zich op de details stort, zeker wanneer het op licht aankomt. “Soms ben ik als een debiel met de lampen bezig in de studio. (lacht) Dan verzet ik ze een millimeter, daarna nog een millimeter. Mijn assistente verklaart me gek, maar voor mij maakt het een groot verschil.”

Lessen van een icoon

Zulke minieme lichtnuances maakten ook voor kunstfotograaf Marc Lagrange een groot verschil. Sophie mocht in haar jonge jaren het icoon assisteren. “Ik volgde al sinds mijn zestiende fotografielessen na school. Toen ik mijn hogere studies stopgezette, kwam ik via een nichtje bij Marc terecht. Bij hem heb ik dingen opgepikt die ik elders nooit zou leren. Hij was een technisch genie wat licht betreft en kon het als geen ander ‘boetseren’ om zo sfeer te scheppen. Zijn aanpak werkte besmettelijk: nu nog merk ik in mijn werk dat ik die passie voor licht van hem heb overgenomen.”

Maar na twee jaar bij Lagrange viel Sophies fotografiecarrière noodgedwongen stil. Door een inbraak verloor ze al haar materiaal en ze had het geld niet om opnieuw in die dure apparatuur te investeren. “Gelukkig begon het na de geboorte van mijn dochtertje, vijf jaar later, weer te kriebelen. Ik kocht een Nikon D80, leerde mezelf fotoshoppen en kwam via Facebook in contact met make-upartiesten, ontwerpers en andere gelijkgezinde creatievelingen. Ook vandaag is social media nog ultrabelangrijk voor me. Ik merk dat als ik even niet op post, het opeens een pak rustiger kan zijn.”

The bigger picture

Via die contacten is Sophie in de modewereld beland, al doet ze even goed portretten of reportages. Als ze haar specialiteit moet benoemen, dan antwoordt ze: “sfeer creëren. Ik hou van foto’s die iets filmisch of analoogs uitstralen. Foto’s die veel diepte hebben, zacht en natuurlijk lijken. Om die look te bereiken ben ik obsessief met het licht bezig. Ik beweeg constant rond het model tot ik de juiste lichtinval heb, werk met witte reflectiepanelen in plaats van zilveren of gouden, die harder licht geven. En in de bewerkingen achteraf werk ik altijd met de curves, zo kan ik subtiele aanpassingen doen. In de kleuren, in het contrast, om de foto zo nog meer tot leven te brengen.”

Het licht was ook een belangrijke factor tijdens Sophies shoot met de Z7. Op een Belgisch strand, bij zonsondergang, shootte ze vrij werk met een model. “De sfeer op het strand wanneer het net donker wordt, vind ik heerlijk. Die gloed van de ondergaande zon gaf zo mooi af op de huid. En ik hoefde niet met reflectiepanelen te werken, want het zand en water reflecteerden het licht al. Jammer genoeg was de zon niet zó aanwezig, maar de Z7 is erg lichtgevoelig en in de ruwe files kon ik achteraf nog veel corrigeren. Dankzij de adapter kon ik ook mijn vertrouwde 50 mm f/1.4 G lens gebruiken: die geeft het meest natuurlijke beeld, sluit het dichtst bij ons gewone zicht aan. Het enige dat nog ontbrak voor een geslaagde shoot? De rest van het team.”

Want daar wil Sophie nog op hameren: dat bij modefotografie een fotograaf nooit alleen werkt. Om een sterk en origineel beeld te schieten, waarin zowel het model, de sfeer en de kleding helemaal tot hun recht komen, moet een heel team meekijken. “Meestal is dat de stylist, de make-upartiest, de ontwerper, de assistent. En alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat elke pose tot in de puntjes perfect is, elk kledingstuk tot in de plooitjes goed ligt en de compositie honderd procent op punt staat. Ja, het hoofddoel moet zijn dat het kledingstuk prachtig op foto staat. Maar om dat te bereiken moet je als fotograaf, samen met het hele team, the bigger picture kunnen zien.”

Sophies oordeel over de Nikon Z7

Sophie gebruikt al sinds jaar en dag Nikon. Tien jaar geleden startte ze haar carrière met een D80, nu is ze trouw aan haar D850, meestal in combinatie met een 50 mm f/1.4 G of 85 mm f/1.4 G objectief. De Z7 voelde dus best vertrouwd, maar toch verraste het toestel haar ook.

  • “Wat me onmiddellijk opviel: de beeldkwaliteit is ongelooflijk. De foto’s zijn echt megascherp.”
  • “Handig dat ik dankzij de adapter toch mijn eigen, vertrouwde lenzen kon gebruiken bij de Z7. Aanvankelijk verwachtte ik dat zo’n tussenstuk voor kwaliteitsverlies zou zorgen, maar dat was helemaal niet het geval. De beelden kwamen er helemaal uit zoals ik wilde.”
  • “Het toestel weegt heel weinig en dat kwam goed van pas op zo’n shoot op locatie. Ik moest vrij rond het model kunnen bewegen en dat gaat makkelijk met de lichte Z7. Maar de body voelt ook heel stevig. En de Z heeft ook een ietwat retro look en feel, waar ik van houd.”
  • “De grootste plus voor mij? Dat de scherpstelpunten helemaal tot de rand van het beeldveld gaan. Bij mijn andere camera kan ik maar in een beperkt gebied scherpstellen, nu kon ik makkelijk op de rechteronderhoek focussen. Scherpstellen op iets kleins als de iris van een oog ging vanzelf en zo sprong die mooi uit de foto. Heerlijk dat ik de compositie zo helemaal naar mijn hand kon zetten.”
  • “Ik merkte ook dat de files van de Z7 in postproductie een groot dynamisch bereik hebben. Stel dat je met hele slechte belichting moet werken, dan nog kan je achteraf veel rechttrekken. Qua belichting had ik zeker nog een hele stop speling, dat is uitzonderlijk.”

Reflexcamera of spiegelloos?

Voor een gewoontebeestje als Sophie was het een hele stap om eens een nieuw toestel uit te proberen. Maar kijk, de Z7 verraste haar. Genoeg om hem ook na dit experiment bij de hand te houden. “Voor studioshoots blijf ik mijn D850 gebruiken. Maar bij shoots op locatie kan de Z7 goed van pas komen. Hij is licht, handig in gebruik, biedt veel vrijheid in compositie én de beelden zijn wauw.”

© Delphine Otte

Sophie scherpgesteld

  • Woont in Antwerpen met haar man en twee kindjes
  • Shootte al voor magazines als Feeling of De Morgen Magazine, voor ontwerpers als Maison Anna Heylen en voor retailers als Torfs of JBC.
  • Volg Sophie op Instagram en online op www.sophierata.com.

Reeds verschenen in deze reeks

10 troeven

Alle fotografen in deze longread creëerden hun beelden met de nieuwe spiegelloze Z-camera’s van Nikon. We zetten de tien grootste troeven van de innovatieve serie voor je op een rijtje.

Meer weten?

Alle technische informatie over de body, lenzen en features van de Z6 en Z7 vind je op de website van Nikon.