In de keuken met foodfotografe Anna Chwistek:

“ik denk na over elke korrel zout”

Fotografe Anna Chwistek (44) eet, drinkt en ademt food en haar foto’s zijn om in te bijten. Ze shoot haar culinaire creaties altijd met natuurlijk licht en uit de vrije hand. In een poging om haar leven als foodfotografe makkelijker te maken, test ze de nieuwe en vederlichte Nikon Z6 met de Nikkor Z 50mm f/1.8 S lens.

Sommige fotografen reizen de wereld rond op zoek naar het ultieme beeld. Anna zoekt het minder ver. Zij brengt de wereld samen op een bord in haar keuken. De foodfotografe is het levende bewijs dat je van je passies je beroep te maken. “Ik weet nog dat ik in het begin soms uren en uren zat te zwoegen tot ik het beeld kon creëren dat in mijn hoofd had.”

Om op te eten

Ondertussen heeft ze jaren ervaring, maar een smakelijk beeld maken is nog altijd een werk van lange adem. “Voor mij is foodfotografie meer dan gewoon een foto nemen, het begint bij de keuze van de ingrediënten, de kleuren ervan en de texturen. Dan ga ik meteen aan het denken: Hoe kan ik de ingrediënten stylen? En met welke ondergrond? Ondertussen is het een automatisme geworden: denk ik na over een gerecht, dan denk ik ook na over hoe ik dat gerecht mooi kan fotograferen. Ik wil eerst en vooral een gerecht maken met intens lekkere smaken, pas als dat lukt, voel ik een onweerstaanbare drang om een mooi beeld te creëren.”

De foto’s die dat proces oplevert, zien er uit om op te eten. Van een cake druipt wat glanzend glazuur, een pannetje met inktvis en schelpen stoomt, appelbeignets geven een goudbruine gloed af: je proeft en ruikt de gerechten van Anna wanneer je naar haar foto’s kijkt.

Anna’s beroepsgeheimen

Om dat effect te veroorzaken is de juiste belichting volgens Anna erg belangrijk. Ze werkt alleen met natuurlijk licht. “Ik heb geluk. Mijn keuken heeft een groot raam aan de noordoostelijke kant. Dat zorgt bij een bewolkte hemel voor mooi, diffuus licht. Maar ook door allerlei materialen te gebruiken, kan ik dit raam omtoveren tot een gigantische softbox. De beignets, bijvoorbeeld, heb ik in de late namiddag gefotografeerd, tijdens een regenbui.” Anna combineert dat natuurlijke licht met een rustieke setting. “Ik fotografeer mijn gerechten bijvoorbeeld op een verweerde houten tafel of een gehavende metalen plaat die ik langs de weg vond. Dat geeft meer sfeer, net zoals de combinatie van licht en schaduw ook veel doet om een mood te creëren. Eten moet warmte en huiselijkheid uitstralen, vind ik.”

Daarnaast let Anna ook goed op de scherptediepte. “Op de foto van de cake wilde ik de textuur van het gebak, het glazuur en de bloemetjes haarscherp afbeelden. Al de rest liet ik verdwijnen in onscherpte en schaduw. Zo zit die cake helemaal in zijn eigen wereldje.” Een statief gebruikt Anna niet, in tegenstelling tot andere fotografen die stillevens maken. Ze shoot liever vanuit de losse pols. “Zo kan ik snel verschillende composities uitproberen.”

Haar oordeel over de Nikon Z6

Het was liefde op het eerste gezicht tussen Anna en de Z6. “Mijn manier van werken hoefde ik niet te veranderen. En het resultaat is een pak mooier.” Ze ondervond daarnaast nog andere voordelen.

  • Ik ben zeer enthousiast over de kleuren: de Z6 geeft die weer zoals ik ze zie. En zelfs zonder bewerking zien de foto’s er al schitterend uit. Al wat ik achteraf nog moet doen, is enkele ingrediënten oplichten en soms wat blauw uit het licht halen.”
  • De Z6 en de Z 50mm f/1.8 S lens zijn enorm lichtsterk. Combineer dat met de VR-stabilisatie (VR staat voor ‘vibration reduction’, nvdr.) in de body en je kunt zelfs op een sombere dag perfect scherpe foto’s maken.”
  • “In het begin schroefde ik met behulp van de FTZ adapter mijn oude 50mm f/1.8 op de Z6. Maar de nieuwe Z 50 mm f/1.8 S vind ik beduidend beter. Hij laat megaveel licht binnen, de nuances in de kleuren zijn superieur en je kunt voluit experimenteren met scherptediepte. Ik denk na over elke korrel zout en wil dan ook dat alles precies in beeld komt zoals ik het in mijn hoofd heb.”
  • “Handig dat ik professionele video’s kan maken met de Z6. Op termijn wil ik graag how to-filmpjes van mijn recepten online zetten en ik ben daar nu volop mee aan het experimenteren.”

Reflexcamera of spiegelloos?

Anna is enthousiast over de Z6, maar is ze ook van plan om over te stappen? “Verrassing: dat heb ik al gedaan. Eigenlijk was ik vrijwel onmiddellijk geïntrigeerd door de nieuwe Z vatting, maar nadat ik de Nikkor Z 50mm f/1.8 S gebruikte was het een no brainer om ook daadwerkelijk over te schakelen. Ik merk dat ik mijn Nikon D700 zelfs niet meer bovenhaal. Vroeger gebruikte ik mijn smartphone voor stories op Instagram, maar nu neem ik bijna automatisch de Z6 mee wanneer ik eropuit trek. Hij is lichter dan een spiegelreflexcamera en ligt fijn in de hand. Ik zou hem niet meer kunnen missen.”

Anna scherpgesteld

  • Ze heeft Poolse roots en woont sinds haar dertiende in België.
  • Ze is zelfstandig voedingsconsulente, werkt als kok, blogster, foodtruckuitbaatster en foodfotografe.
  • Haar ultieme goal is: “mijn creativiteit botvieren en mensen inspireren. Zolang ik er maar plezier aan beleef.”
  • Volg Anna op Instagram

Reeds verschenen in deze reeks

10 troeven

Alle fotografen in deze longread creëerden hun beelden met de nieuwe spiegelloze Z-camera’s van Nikon. We zetten de tien grootste troeven van de innovatieve serie voor je op een rijtje.

Meer weten?

Alle technische informatie over de body, lenzen en features van de Z6 en Z7 vind je op de website van Nikon.