De beroepsgeheimen van trouwfotografe Irmy:

“Ik vind het belangrijk dat er een klik is met de trouwers"

Jong talent Irmy Coeckelbergs (23) zet het wereldje van de huwelijksfotografie op zijn kop. Vaarwel stijve portretten, haar trouwfoto’s zijn spontaan en vrolijk, haar stijl bedrieglijk eenvoudig. We volgen haar naar Ibiza, waar ze de nieuwe spiegelloze Nikon Z7 uittest bij de ondergaande zon.

Drie jaar volgde Irmy fotografie op de hogeschool. Ze rondde de opleiding af zonder een diploma. “Maar daar heb ik er nog geen moment spijt van gehad. Ik had mijn stijl al gevonden, was werkstudent met een eigen zaak en gebruikte social media om klanten te vinden. Mijn agenda zat razendsnel vol.” In 2017 mocht Irmy het huwelijk van Bartel Van Riet fotograferen. Die foto’s kwamen in Het Laatste Nieuws terecht en zo ging de bal stevig aan het rollen.

Kind van de Instagramgeneratie

Van april tot oktober is Irmy nu bijna elke zaterdag op pad. “Ik heb mijn eigen visie op het leven en die probeer ik over te brengen in mijn werk. Stijve portretten zijn niet mijn ding. Ik hou van natuurlijke, ongedwongen foto’s. En ik wil een klik voelen met de mensen die ik fotografeer. Is die klik er niet, dan verwijs ik de klanten liever door naar een collega.”

Je mag de fotografe gerust een kind van de Instagramgeneratie noemen. Ze is zeker twee uur per dag zoet met social media. “Ik bekijk inspirerend werk van collega’s, zoek contact met hen, beantwoord vragen van potentiële klanten,… Bijna al mijn opdrachten heb ik aan Instagram te danken. Ik deel er zowel professionele als persoonlijke foto’s. Zo zien de mensen wie ik ben en wat ik doe. Dat helpt om later bij een opdracht die persoonlijke klik te maken.”

Toveren met tegenlicht

‘Lover of the light’ van Mumford and Sons is Irmy’s favoriete nummer en dat is toepasselijk. “Ik ben dol op het ‘golden hour’. Koppels in het tegenlicht van de ondergaande zon is mijn signature style geworden.” Irmy weet precies wat ze doet wanneer ze fotografeert. “Een zonsondergang duurt maar twintig minuten, dus ik moet alles goed plannen. En als je in tegenlicht foto’s neemt, moet je ook goed weten hoe je gaat staan. De ondergaande zon moet op de juiste plek zitten en een meerwaarde geven aan de foto. Meestal onderbelicht ik de beelden ook een paar stops, anders gaat er veel informatie verloren door overbelichting. Achteraf in Lightroom trek ik de belichting open en haal ik die details weer naar voren.”

Over de postproductie laat Irmy geen gras groeien. “Koppels die twee maanden op hun foto’s moeten wachten: dat gaat er bij mij niet in. Ik zou daar zelf veel stress van krijgen. Op zondagochtend stuur ik al een eerste kleine selectie door. Op maandag bewerk ik dan alle beelden en tegen de avond stuur ik de hele reportage door. Vaak ga ik een beetje vignetteren (de foto’s een donkere rand geven, nvdr.) en soms stop ik wat oranje in de foto’s. Die warmte vind ik mooi passen bij huwelijksfotografie. Voor de Ibizareportage heb ik wat roze toegevoegd, want dat paste mooi bij het pak van de bruidegom.”

De Ibizareportage is ook de reportage waarvoor Irmy de Z7 gebruikte. En het spiegelloze toestel kwam daar goed van pas. “Ik wandelde eerst een berg op in de buurt van de shoot om te checken waar de zon zou ondergaan. Dan ben je wel blij met zo’n licht toestel. En ik had ook het gevoel dat de shoot achteraf sneller ging door de Z, omdat hij zo compact is, en zo lichtgevoelig. Ook handig dat ik met de autofocus het koppel vlot kon scherpstellen, ook al bewogen we de hele tijd om het licht goed te vangen. En ik werk al lang met Nikon, dus het systeem voelde vertrouwd aan.”

Irmy’s oordeel over de Z7

De vaste trouwkit van Irmy is een Nikon D850, meestal met twee primelenzen: een 50 mm f/1.4 om close-ups en detailshots mee te maken en een 35 mm f/1.4 voor het reportagewerk. Die combineerde ze nu dus met de spiegelloze Nikon Z7, met succes.

  • “De Z7 is 350 gram lichter en dat voel ik wel als ik er een hele dag mee rondloop. Plus, het lage gewicht en de compacte afmeting zijn handig wanneer ik de camera meeneem naar het buitenland.”
  • “Mijn D850 maakt zeven beelden per seconde. De Z7 is nog sneller en haalt er negen. Mooi meegenomen voor een trouwreportage, want ik wil de cruciale momenten niet missen: de first look, het weggeven van de bruid, de ringen, de kus,… Met de silent shooting mode van de Z7 kan ik die momenten ook discreet vastleggen.”(lacht)
  • “Fijn dat ik in de digitale zoeker meteen kan zien of de belichting goed zit.”
  • “De eye focus mode komt goed van pas wanneer ik portretten neem.”
  • “De Z7 heeft 493 scherpstelpunten, tegenover de 150 van de D850. Straf.”

Reflexcamera of spiegelloos?

Haar D850 gaat Irmy nog niet van de hand doen. “Ik ben nog altijd een megafan. Maar ik zou hem wel graag combineren met de Z7. Veel fotografen trekken graag met twee identieke modellen op reportage. Maar de D850 en de Z7 lijken qua functionaliteit goed op elkaar en ook de beeldkwaliteit is soortgelijk: allebei fullframe, hetzelfde aantal pixels en dezelfde mooie kleuren.”

Irmy scherpgesteld

  • Ze wist al op haar zestiende dat ze fotograaf zou worden.
  • Haar grootste fan en muze? “Mijn overleden opa. Hij leeft verder in mij en gaat overal met me mee als beschermengel.”
  • Irmy wil graag diversifiëren: “ik wil meer als weddingplanner en food-, mode- en lifestylefotograaf gaan werken. Bruiloften doe ik nog zó graag, maar ik zou het aantal graag halveren in 2021 en wil vooral focussen op trouwerijen in het buitenland.”
  • Volg Irmy op Instagram

Reeds verschenen in deze reeks

10 troeven

Alle fotografen in deze longread creëerden hun beelden met de nieuwe spiegelloze Z-camera’s van Nikon. We zetten de tien grootste troeven van de innovatieve serie voor je op een rijtje.

Meer weten?

Alle technische informatie over de body, lenzen en features van de Z6 en Z7 vind je op de website van Nikon.