De natuur door de ogen van fotograaf Martin Dellicour:

“Op Instagram zie je de wereld niet zoals ze echt is”

Met engelengeduld, kennis van dieren en een feilloos gevoel voor timing maakt Martin Dellicour (39) natuurfoto’s die schreeuwen om een uitvergroting op posterformaat. We volgen hem wanneer hij de spiegelloze full-frame Nikon Z6 uittest op zijn favoriete jachtterrein: de Ardense bossen.

Het zijn lastige maanden voor natuurfotograaf Martin Dellicour. In aanloop naar de zomer worden zijn nachten steeds korter. “Ik zit vaak voor zonsopgang in het bos en ga pas weer weg als het donker is. Ook al weet ik meestal vooraf waar ik naartoe ga en welk beeld ik daar wil maken.” Momenteel test hij de nieuwe Nikon Z6 uit. “Ik was vooral benieuwd naar de features die me zouden toestaan om kwalitatieve video’s te maken. Nu gebruik ik daar een aparte videocamera voor.”

Wachten op een poolvos

Martin heeft geen last van de files. Hij werkt waar hij woont: midden in de Ardense bossen. “Ik stap in de auto en maak niet veel later mooie foto’s. Verder van huis gaat het vaak niet zo vlotjes. Een van mijn moeilijkste reizen was een trip naar Noorwegen. Ik wilde er een poolvos fotograferen. Die expeditie was vermoeiend en zenuwslopend: we sliepen in tenten, het vroor ’s nachts tot -20° en we wisten niet eens zeker of we poolvossen zouden zien. Tijdens die week hebben we ze gelukkig één keer gespot. Als je die dieren uiteindelijk toch kan fotograferen, verdwijnt de vermoeidheid als sneeuw voor de zon.”

In veel natuurfoto’s vullen de dieren het beeld, Martin geeft eerder de voorkeur aan composities die het dier in zijn omgeving tonen. “Ik speel graag met contrasten. Het silhouet van een dier dat afsteekt tegen een sneeuwtapijt of mistbank: mooi, toch?” Veel retouches doet hij achteraf niet. “Ik werk het contrast en de witwaarden wat bij, meer niet. Tegenwoordig is iedereen Instagrambeelden gewoon, met sterke contrasten en verzadigde kleuren. Ik heb liever dat mijn foto’s tonen hoe de natuur er echt uitziet.”

Martins beroepsgeheimen

Een goede natuurfotograaf moet de rol van het toeval tot een minimum beperken, vindt Martin. “Dat vergt veel voorbereiding en kennis van de natuur. Waar zal het licht vallen? Zit ik op de juiste plek? Kan het dier mij ruiken? Waar zal het tevoorschijn komen? En wanneer? Bevers, bijvoorbeeld, zijn doorgaans ’s nachts actief. Maar in de zomer komen ze al naar buiten bij het laatste avondlicht. Andere dieren vind je alleen in hun specifieke biotoop. Zo tref je de waterspreeuw enkel bij snel stromende rivieren, op een meter of tien van de oever. Een paar meter verder en je mag het vergeten.”

Daarnaast moet een natuurfotograaf zichzelf onzichtbaar kunnen maken. “De meeste dieren zijn bang van mensen. Dus moet je ze bedotten. Ik ga op de grond liggen, uit de wind en onder een camouflagenet. En dan is het wachten geblazen, uren soms. De foto die ik daarna neem is dan de kers op de taart van veel geduldige voorbereiding en hard werk.”

Zijn oordeel over de Nikon Z6

Martin is heel trouw aan het materiaal dat hij gebruikt, maar ontdekte op zijn expedities in de Ardennen dat de vederlichte spiegelloze Nikon Z6 ook een perfect match is voor zijn natuurfotografie. Deze bonussen merkte hij op.

  • “Als ik dieren ga fotograferen, neem ik doorgaans mijn Nikon D850, vier extra lenzen, een Nikon D4S, een verrekijker, een professionele videocamera en een camouflagenet mee. Allemaal in één grote, veel te zware rugzak. (lacht) Met een lichtere Nikon Z6 op zak spaarde ik mijn rug een beetje.”
  • “Met het toestel kon ik in volledige stilte afdrukken. Handig, want zo schrikte ik de dieren niet af.”
  • “De Nikon Z6 gaf donkere delen zelfs in slechte lichtomstandigheden heel goed weer. Je kan de ISO heel hoog zetten met een minimum aan ruis. En als je niet hoger gaat dan 6400 blijven de beelden bruikbaar voor video of een afdruk op papier.”
  • “De elektronische zoeker was een grote aanpassing. Al zag ik zo wel precies hoe het beeld eruit zou zien, dankzij de focus peaking (een rood lijntje dat toont waar je scherpstelt, nvdr.) en de zebrafunctie (geeft overbelichting weer, nvdr.). Verder was ik het toestel snel gewoon, de bediening sluit dicht aan bij die van andere Nikontoestellen.”
  • “Ik combineerde de Z6 met mijn eigen lenzen, maar ook met de Nikkor Z 24-70mm f/2.8 S en de Z 14-30mm f/4 S. Die laatste was een ontdekking: hij zorgde voor heel leuke perspectieven in het bos.”
  • “Met de Z6 had ik eindelijk een fototoestel waarmee ik ook professioneel kon filmen. Het N-log-bestandsformaat vormt een goede basis voor de nodige postproductie en je kan ook in 120 beelden per seconde filmen, om ze daarna in slow motion te zetten.”

Reflexcamera of spiegelloos?

Martins spiegelreflexcamera zal niet meteen uit zijn rugzak verdwijnen. Maar de nieuwe Nikon Z6 ook niet. “Ik ga hem combineren met mijn D850 en wil de Z6 vooral voor video gebruiken. De resolutie van 24.000 pixels volstaat en hij kan om met slechte lichtomstandigheden. Heerlijk dat ik mijn zwaardere videocamera vanaf nu kan thuislaten.”

Martin scherpgesteld

  • Is 39 jaar oud en vader van drie
  • Woont in de Ardennen, vlakbij Baraque de Fraiture
  • Is een prijswinnende fotograaf en videograaf, gespecialiseerd in natuur, outdoor adventure en groen toerisme
  • Zijn favoriete bestemming? “De Alpen en Scandinavië. Het licht is daar prachtig en de mensheid bijna helemaal afwezig.”
  • Volg Martin op Instagram

Reeds verschenen in deze reeks

10 troeven

Alle fotografen in deze longread creëerden hun beelden met de nieuwe spiegelloze Z-camera’s van Nikon. We zetten de tien grootste troeven van de innovatieve serie voor je op een rijtje.

Meer weten?

Alle technische informatie over de body, lenzen en features van de Z6 en Z7 vind je op de website van Nikon.